Zoekmachine marketing – Waar bestaat het eigenlijk uit?

Zoekmachine marketing is een hot topic in de online wereld van vandaag dat elk bedrijf zeker mee zou moeten helpen vormgeven als onderdeel van zijn engagement op het gebied van content marketing . Het behandelt alle maatregelen die hun eigen aanwezigheid op het web in de zoekmachines zo hoog mogelijk positioneren, waardoor het bereik toeneemt.

behandelt de betaalde advertenties op de pagina’s met zoekresultaten. Het wordt ook “Keyword Advertising” genoemd omdat het wordt geboekt op bepaalde trefwoorden of zoektermen waarvoor advertenties worden weergegeven in de vorm van tekstadvertenties, display-advertenties, gadgetadvertenties of videoadvertenties.

SEA

Google AdWords is het meest relevante SEA-systeem ter wereld. Met zijn hulp kan een online adverteerder van tevoren aangeven dat een zoekmachine marketing advertentie alleen in de resultaten moet worden weergegeven voor een zoekopdracht naar de genoemde termen of voor thematisch passende pagina’s. Dit maakt een gerichte focus op de belangen van de bezoekers mogelijk en vermindert verspilling.

De adverteerder stelt zijn gewenste sleutel of Adwords of ook Adword-combinaties veilig door ze in Google Ads te ‘veilen’ tegen een bepaalde kosten per klik (CPC). De op deze manier bepaalde vergoedingen worden pas door de adverteerder in rekening gebracht wanneer de gebruiker daadwerkelijk een actie onderneemt, een klik op de advertentie en het bijbehorende bezoek aan de gelinkte website erachter. De CPC per Adword varieert constant tussen enkele centen en een hoger tweecijferig eurobedrag, afhankelijk van de vraag of de inschatting van de adverteerder dat hij succesvol is met het betreffende Adwords.

SEO

gaat over “organische” vindbaarheid in zoekmachines. Organisch betekent dat je geen advertentieruimtes koopt, maar de website zelf aanpast aan de functionaliteit van de zoekmachines om zo hoog in de “natuurlijke” zoekresultaten te scoren.

SEO is belangrijk omdat het een van de eerste stappen is om geld te kunnen verdienen met content marketing: ze moeten zichtbaar zijn, wat betekent dat je website minimaal op de derde zoekmachine resultaten pagina moet verschijnen. Het fascinerende van zoekmachine marketing optimalisatie is dat je het theoretisch allemaal zelf kunt doen en zonder extra kosten zoals ‘het kopen’ van trefwoorden: Je inhoud, teksten, afbeeldingen, video’s, koppen, links en trefwoorden die je instelt bepalen de ‘zichtbaarheid’. Ook de ‘bruikbaarheid’ van jouw site speelt een belangrijke rol. Want zelfs dan evalueren zoekmachines de aanbiedingen op internet en nemen ze op in de ranglijst. De inhoud, navigatie en structuur van jouw website moeten daarom zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn op alle pagina’s van de website!